کد مطلب:303729 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

آیات نورانی حجاب
اگر در قرآن كریم آیه ای غیر از آیات (30 و 31) از سوره مباركه نور نبود به راستی كه این دو آیه در حفظ حجاب و پاسداری از مرز عفاف مردان و زنان مسلمان را كافی بود و دیگر نیازی به هیچ نصیحتی نداشتند.

قرآن كریم می فرماید: قُلْ لِلْمُؤمِنیَنَ یَغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ اَزْكی لَهُمْ اِنّ اللّهَ خَبیرٌ بما یَصْنَعُون. (نور / 30)

(ای رسول) مؤمنان را بگو تا چشم های خود را از نگاه ناروا بپوشاند و اندامشان را از (زنا و كارهای زشت) محفوظ بدارند كه این پاك تر است برای (جسم و جان) آنها و البته خدا به هر چه می كنند آگاه است.

در شأن نزول این آیه مباركه روایت كرده اند: روزی زن جوانی به بهانه گرمای هوا در مدینه در حالی كه حجابش كامل نبود میان مردم عبور می كرد كه مرد جوانی چشمش به آن زن افتاد آن چنان محو جمال او گردید كه چیزی را جز او نمی دید تا این كه آن زن وارد كوچه ای شد. آن مرد نیز به دنبال او حركت كرد در حالی كه لحظه ای از او چشم بر نمی داشت و غرق در نگاه او شده بود ناگهان پیشانیش به استخوانی كه از دیواری بیرون آمده بود اصابت كرد و صورتش خون آلود و مجروح شد وقتی به خود آمد متوجه شد چه بلایی به سرش آمده است غضبناك به خدمت رسول خدا (ص) رسید و جریان را به عرض آن حضرت رسانید و در واقع آن زن نیمه عریان را كه با بد حجابی وارد خیابان شده بود مقصّر دانست آیه 30 سوره مباركه نور به همین منظور نازل گردید. [1] .

و به دنبال آن آیه بعد نازل شد كه در واقع شرح وظایف بانوان را در پاسداری از مرز حجاب و عفاف بیان می كند.

قُلْ لِلْمُؤمِنات یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُروُجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهّنُ اِلاّ ما ظَهَر مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهنّ عَلی جُیُوبِهِّن...(نور / 31)

و زنان مؤمنه را بگو تا چشم های خود را از نگاه ناروا بپوشانند و اندامشان را (از زنا و كارهای زشت) محفوظ بدارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می شود،

بر بیگانه آشكار نسازند و باید سینه و گردن ودوش خود را به مقنعه بپوشانند...

چرا اسلام زنان را این همه سفارش به حجاب فرموده است؟ علت این كه زنان را مكتب نورانی اسلام ملزم به رعایت حجاب فرموده برای این است كه زن در حقیقت، امیدبخش دل مرد، و مایه آرامش روح او است و چون سمت مادری می یابد مقام ام بودن او بر همه مقامها فزونی می گیرد و ام در لغت، به معنی اصل و ریشه و پناهگاه است از این روی اسلام، به زنان بیش از هركس سفارش حجاب و عفاف را می دهد چون اگر زن راه صلاح و نجابت را گم كند و به خطا قدم بگذارد آنچه در آغوش خود می پرورد و در دامن خود تربیت می كند ناهموار و ناشایست خواهند بود.


سیرت فرزندها از اُمّهات

جوهر صدق و صفا از اُمّهات


به خاطر این است كه با این نعمت خدا داد، عامل سقوط شخصیت خود و جامعه خویش نشود بلكه لطافت و زیبایی و جمال و جوانیش سبب ایجاد كانون گرم خانواده شده و وجودش برای شوهر و فرزندانش، عامل دلگرمی و صفا و محبت و مهربانی گردد و براساس دستور اسلام ناب محمدی (ص) زندگی صحیحی را پایه گذاری نموده، و در دامن پر مهر و عطوفت خود، فرزندان لایق و شایسته تربیت نماید.

متأسفانه برخی از زنان، به تقلید از زنان اروپایی و غرب تب گرفته از تباهی و فساد به بد حجابی و تبرّج و خودآرایی پرداخته و قیمت و بهایی كه اسلام برای آنان و تمام زنهای مسلمان قایل است بدون در نظر گرفتن اصالت دینی و فرهنگی و ملیت و شخصیت خانوادگی و ام بودن خود شهرها و خیابانهای این كشور را كه در جای جای آن بوی معطر خون شهیدان اسلام عطرآگین ساخته، در چنین كشوری، و یا در هر كجای جهان، خویشتن را به ثمن بخس و بهاء اندك عرضه چشم های نامحرمان می كنند.


[1] وسايل الشيعه ج 138/14.